nov 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 dets 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 jaan 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 veeb 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 mär 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 apr 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 Mai 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 juuni 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
     
    Surnud linn

    SURNUD LINN

    Erich Wolfgang Korngoldi ooperi kontsertettekanne

     

    Paul Schotti (Julius ja Erich Wolfgang Korngold) libreto Georges Rodenbachi romaani „Surnud linn Brugge“ ainetel
    maailmaesietendus 4. detsembril 1920 üheaegselt nii Hamburgi Riigiooperis kui ka Kölni Ooperis

    14. novembril 2019 Pärnu kontserdimajas
    17. novembril 2019 Estonia kontserdisaalis

    Dirigent: Vello Pähn

    Solistid: Mati Turi (tenor), Olga Mykytenko (sopran), Rauno Elp (bariton), Modestas Sedlevičius (bariton), Helen Lokuta (metsosopran), Kristel Pärtna (sopran), Juuli Lill (metsosopran), Mehis Tiits (tenor), Reigo Tamm (tenor)

    Rahvusooper Estonia orkester, koor ja poistekoor

     

    „Surnud linna“ lavale jõudmise ajal oli Erich Wolfgang Korngold vaid 23-aastane. Mahler kuulis poisi klaverimängu, kui too oli kümneaastane ja nimetas teda geeniuseks. Puccini aga nentis: „Ta on nii andekas, et võiks vabalt pool ära anda, ja ikka jääks tal annet ülegi.“

    „Surnud linn“ on Korngoldi esimene täispikk lavateos, millega ta pälvis koheselt rahvusvahelise tunnustuse. Emotsionaalselt haarav, psühhopõneviku vormis teos kõneleb minnalaskmise raskusest ja vajadusest seda siiski teha. Puccini ja Richard Straussi särav-lüürilist ja teatraalset loomingut meenutav muusika viib publiku peadpööritavate keerdkäikudega rännakule inimese psüühika tumedale poolele.

    Pärast naise Marie surma on Paul taganenud täielikult oma mälestuste pühamusse. Välismaailmast eraldatuna elab ta üksnes lahkunut mälestades, kui ühel päeval ilmub välja tantsija Marietta, kes on välimuselt Marie teisik. Paul seob end üha tugevamini kinnisideeks saanud armastusega, kuni saabub katastroof. Või oli kõik ainult unenägu? Alateadvuse trikk? Milline saladus peitub armastatud abikaasa surmas?

    Korngold kuulus ajutiselt Richard Straussi kõrval saksakeelsetel lavadel kõige rohkem mängitud heliloojate hulka, enne kui natsionaalsotsialistid tema ooperikarjääri järsult lõpetasid. Vähestele on teada, et Korngold oli ka särav filmimuusika helilooja, kelle looming Hollywoodi filmidele tõi talle rohkelt tunnustust – Ameerika Filmiinstituut asetas tema muusika filmile „Robin Hoodi seiklused“ (1938) 11. kohale kõigi aegade parimate filmimuusikateoste edetabelis. Viimastel aastakümnetel on Korngoldi teoseid nendele vääriliselt hakatud taas esitama.