okt 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 nov 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 dets 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 jaan 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 veeb 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 mär 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 apr 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 Mai 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
    Piletiinfo
    4.-/2.-
    Sobib lastele
    Märksõnad: pärnu, arhitektuur, muuseum, Uue Kunsti, kultuur, aastanäitus, jaapan, vaba aeg
     
    OKAS PÄRNUS JA HIROSHIMAS
    XX sajandi kunstilukku jäädvustas Evald Okas (1915 – 2011) ennast kui üks maailma parimaid joonistajaid. Tal oli vaid üks võistleja – Pablo Picasso. Kui geniaalse hispaanlase erootilised joonistused sündisid vaid kunstniku nooruseas ning neid hoitakse kui kroonijuveele Picasso muuseumi keskaegsete kiviseinte vahel Barcelonas, siis meie Evald Okas jäi erootiliseks kõrge eani välja ning tema kõige meisterlikumad joonistused sündisid Pärnu Uue Kunsti Muuseumis „Mehe ja Naise“ aktikrokiidel. Ka meie hoiame suure meistri teoseid kui oma kollektsiooni silmateri.

    Aastatel 1994 – 2008 Evald Okase käega suvepealinnas joonistatud, graveeritud, maalitud aktid on esmakordselt väljas täiusliku kogumina näitusel OKAS PÄRNUS JA HIROSHIMAS.

    Väljapaneku teine pool peegeldab kunstniku sügavat kaasaelamist neile sadadele tuhandetele inimestele, kes hukkusid või sandistati tuumapommidega Hiroshimas ning Nagasakis. Ja taas jooksevad paralleelid Picassoga. Mõlemad kunstnikud olid oma loomingus jõuliselt sotsiaalsed. Julgeksin võrrelda Okase suuremõõdulist „Hiroshimat“ Picasso „Guernicaga“. Mõlemad linnad põletati maha sõjatulega. Vähesed pääsesid eluga. Mõlemast teosest õhkub võimas protest totaalse vägivalla vastu ning soov ohvrite valu jagada. Loomereisil Jaapanisse 1963. aasta oktoobris skitseeris Okas arvukalt jaapanlannasid oma mappi ning meistri virtuoossetest visanditest sündis aastatel 1963-65 kunstniku koduateljees Tallinnas maalisari, millest enamikku hoitakse Eesti Kunstimuuseumi ja Tartu Kunstimuuseumi varakambrites.

    Loodame tulevikus tutvustada Pärnu kunstisõpradele ka teisi Evald Okase maali- ja graafikasarju Pariisist, Veneetsiast ja mujalt, kuhu kunstnikul õnnestus Vene Kunstiakadeemia liikmena 1960-ndatel aastatel reisida. Antud näitus aga on mõeldud sissejuhatuseks Jaapani XX sajandi teise poole arhitektuuri ja urbanistika väljapanekule, mis esitab kiusliku küsimuse – äkki arenevad ilma planeeringuta linnad hoopis paremini kui urbanistide karmi käe all?

    Peamiselt Tokyo laialivalgumist valgustava näituse RASKUSTES SUURLINNAD tõi meile Jaapani saatkond. See väga mahukas väljapanek (kaks rekatäit ekspositsiooni!!!) on rännanud läbi Aasia, Ameerika, Austraalia, Uus-Meremaa. Nüüd potsatas arvukate makettide, fotode, videode ja linnaplaanidega varustatud vaatemäng Euroopasse ja otse Eestisse!

    Soovitan soojalt vaatama tulla ning kaasa mõtelda – kuhu lähed, inimkond?

    Näitus avatud Uue Kunsti Muuseumis 10.septembrist- 13.oktoobrini 2019.


    Mark Soosaar

    Uue Kunsti Muuseumi kuraator