Mai 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 juuni 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 juuli 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 aug 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 sep 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 okt 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 nov 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 dets 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
     
    Kontsert-loeng ''Soli Deo Gloria''
    Kontsert-loeng
    SOLI DEO GLORIA
    28. juulil 2023 kell 18 Kadrioru kunstimuuseum
     
    Kavas
    Johann Sebastian Bachi teosed sooloviiulile
    Andres Mustonen
    Georg Gselli (1673–1740) teoste „Püha õhtusöömaaeg“ ja „Kristus ristil“ tutvustus
    Aleksandra Murre
     
    Kontsert on pühendatud Johann Sebastian Bachi 273. surma-aastapäevale
     
    Johann Sebastian Bach (1685–1750), üks Lääne muusikakultuuri tugisambaid, kirjutas muusikat nii ametikohustusi täites kui ka oma tarbeks, kuid ikka ja alati soli Deo gloria – üksnes Jumala kiituseks. Selle kinnituseks kirjutas ta oma käsikirjade lõppu tähekombinatsiooni SDG. Kui tema teoseid lähemalt uurida, selguvad kõikvõimalikud tähe- ja numbrikombinatsioonid, mis tema teoseid karkassina üleval hoiavad. Kuldlõige on neist üks tuntumaid, aga nähtamatuid, peidetud skeeme ja nende tõlgendamise võimalusi on tohutult. See kõik teeb Bachi teosed interpreetidele ligitõmbavaks ja kuulajatele alati põnevaks. Kes ei tahaks avastada saladusi, leida uksi müstilistesse sügavustesse ja kõrgustesse! Aga ka lihtsalt lasta end sellest rikkaliku salapärase mustriga helikangast mõneks viivuks – või tunniks – kinni katta ja elada nii mõistuse kui ka tunde kaudu läbi midagi, mida ainult muusika – ja eriti Bachi muusika – saab meile kinkida.
     
    Bachi mõtteviis on väga lähedane Andres Mustonenile, mistõttu on soolosonaadid tema esitluses eriti elavad ja filosoofiliselt laetud. Mustonen usub, et barokkmuusika võiks olla see, mis inimesi kõigest ümber toimuvast veidikeseks ajaks kõrgemale tõstaks. „Ma ütleks, et kunst hoiab inimesi üleval. Muusikat ei saa katsuda, seda ei saa kätte võtta. Sa pead seda kuidagi tajuma. Missugune õnn on elada maailmas, kui sa hakkad seda tajuma. See tähendab, et ma tajun ka muid asju teistmoodi. Me ei kujuta ette, kui palju see meid tegelikult aitab ja kui palju rikkamaks teeb ning ka rahustab. Kui sa hakkad seda tunnetama, näed, et ükskõik mis olukord on, elu on ikkagi ilus. See on meile suur kingitus.“
    Vanamuusika asjatundjana on ta pidanud loenguid ja juhendanud meistrikursusi nii Eestis kui ka välismaal. Andres Mustoneni repertuaar sooloviiuldaja ning dirigendina ulatub barokist tänapäeva muusikani.
     
    Kontserdil esitletavad maalid, mida tuuakse publiku ette vaid selleks õhtuks, on Bachi ja ka Kadrioru lossi kaasaegsed. Need on maalinud šveitsi päritolu kunstnik Georg Gsell, kes asus 1716. aastal Peterburi Peeter I kutsel ning töötas seal koos oma kunstnikust abikaasaga elu lõpuni. Kuigi tema peamiseks ülesandeks oli harulduste jäädvustamine Kunstkaameras, kuuluvad ta loomingusse ka portreed ja religioossed maalid, millest kaks väga haruldast näidet on hoiul Kadrioru kunstimuuseumis. Kristlikust ikonograafiast ja piltidesse peidetud sümboolikast jutustab kunstiajaloolane Aleksandra Murre.
     
    Kavas:
    Sonaat a-moll BWV 1003:
    Grave
    Fuga
    Andante
    Allegro
     
    Partiita h-moll BWV 1002:
    Allemande
    Double
    Courante
    Double
    Sarabande
    Double
    Tempo di Bourrée
    Double
     
    Chaconne d-moll partiitast BWV 1004